Monday, April 7, 2008

LARANGAN BERLEBIH-LEBIHAN DALAM AGAMA

menahan diri dari memakan roti, daging dan meminum air adalah BIDA`AH YG DIKEJI sebagaiman yg diriwayatkan oleh Ibnu Abbas dan sahih yg terdapat didalah shahih bukhary yg berbunyi, "sesungguhnya rasulullah saw. telah melihat seorang lelaki berdiri ditengah panas matahari dan bersabda; apa ini?. mereka(sahabat) pun berkata bapa israil telah bernazar untuk berdiri di tengah panas tidak mahu perlindungan juga bercakap dan dia berpuasa. bersabda rasulullah saw. yg bermaksud; Suruhlah ia duduk, berteduh, bercakap dan menyempurnakan puasanya(dengan berbuka)

didalam shahih bukhary, dan muslim daripada Anas r.a. sesungguhnya beberapa lelaki telah bertanya tentang ibadat rasulullahsaw. dan seolah-olah mereka merasa kekurangan didalam amalan ibadat mereka.

mereka pun berkata siapakah antara kita yg menyerupai rasulullah saw? berkatalah salah seorang daripada mereka; adapun aku berpuasa dan tidak berbuka. dan berkata yg lain; aku pula tidak makan daging. dan berkata yg lain pula; aku tidak mengahwini wanita.

maka rasulullah saw.bersabda maksudnya; apakah yg terjadi pada para lelaki yg berkata begini dan begitu tetapi aku berpuasa dan aku berbuka,aku bangun malam dan aku tidur, aku makan daging dan mengahwini wanita. maka barangsiapa yg menjauhi sunnahku tidaklah mereka dariku.

No comments: