Friday, March 28, 2008

APA KATA ULAMAK TERHADAP CINTA

assalamualaikum...

cinta.. bukan perkara baru dalam hidup setiap manusia.. manusia telah diciptakan tuhan dengan perasaan cinta yg indah.. tapi, adakah kita menggunakan perasaan cinta yg telah Allah kurniakan pada tempat yg benar?
tidaklah pelik zaman sekarang apabila org yg putus cinta pada manusia, akan melakukan perkara2 yg bodoh.. ada yg terabai hidupnya, ada pula yg sampai bunuh diri.. inilah akibat org yg tidak mengenali apa itu cinta sejati.. cinta sejati kita hanyalah kepada Allah jalla wa `ala dan nabi muhammad s.a.w. jika semua umat islam dapat meletekkan cinta kepada Allah dan rasulullah di tahap tertinggi dalam hidup, maka tidak ada lagi orang yg bodoh yg sanggup melakukan perkara2 bodoh apabila putus cinta terhadap kekasih.. bukan niat hati sy untuk cakap pandai, tapi sekadar mengatakan apa yg sy ketahui.. bukanlah diri ini sempurna dalam beribadat kepada Allah, tapi sekadar memperingati umat islam zaman ini.. terapkanlah cinta kepada Allah dan rasulullah di tahap tertinggi, insyaallah, kita akan merasa tenang..
imam malik, imam yg mempunyai nama besar dalam sumbangan kepada islam, ada menyatakan sesuatu. kata imam malik, "JIKA KITA MENYAYANGI DAN MENCINTAI SESEORANG, SAYANGLAH DAN CINTALAH SEKADAR BIASA. KERANA MUNGKIN SATU HARI NANTI, DIA AKAN MENJADI MUSUH KEPADA KITA.."

No comments: